EESTI – EESTI

Taevaisa näeb, kuidas igaüks oma vaba valiku teeb ning Eestile aastaid annab. Tema annab aastaid ka Eestile ning meile kõikidele. Tema näeb sedagi, kuidas igaüks oma vaba valiku teeb ning usub või ei usu. Isegi kui ei usu, on seegi usk, sest usk võiks igaühel olla. Nõndasamuti, võiks olla igaühel õigus oma vabale arvamusavaldusele. Vabadus arvata teistmoodi – omamoodi. Kritiseerida teise inimese arvamust on niigi despootlik, aga kritiseerida kedagi arvamuse avaldamise eest pole enam relevantne. Vaadates lõppenud aastale kui lahkujale, tänuga kummardades ja hüvastijätuks viibates järgi, jäi mulle hinge üks igatsus. Vajadus sõnaraamatu järele on juba ilmne. Kas näevad seda minugi silmad, ei oska öelda, kuid möödapääsmatuks see varsti saada võib. Pean silmas Eesti – Eesti sõnaraamatut. Sellist raamatu ja e-variandis välja antud mahukamat ning tasku- ja nutiseadme versioonis vestlussõnastikku.                                                                    Taasiseseisvunud Eesti ajal on “eesti keele teema”, nagu sinep süldi kõrval, igas lauas teemaks. Mis saab rahvusülikooli õppekeelest, näitab me kuulekus kupjale ja meeldida tahmise soovi sügavus. Mis saab riiklikust keelenõudest riigi- ning munitsipaalsektori esindus- ja funktsioonametnikele, näitab immigratsioon ja selle mõju tööturul. Ka hoogu koguv väljaränne lahjendab emakeelt nagu vesi piiritust. Inimesed ajast, kelle lapsepõlve mänguväljak ei mahtunud pihku, on niikuinii juba jännis e-keele mõistmisega. Nende näidete loetelu võib vabalt järgmisse hommikusse venitada ja see polegi eesmärk.                    Soovin kogu südamest, et me keel oleks rikkalik ja põnev. Tahan seda kuulda ehedas esituses, mistahes Eestimaa nurgas, ükskõik kelle suust. Ehedas, see tähendab igapäevases keelekasutuses, mitte üksnes kusagilt fondidest näpistatud eelarvega tehtud kultuurnupukestes siin-seal õukonnameedias. Mulle väga meeldivad need inimesed. Inimesena. Need perifeerias tervet mõistust säilitavad ägedad noored ja enam mitte kuhugi minna tahtvad vanad. Inimesed, kes pügavad lambaid ja hekke, teevad heina ja kasvatavad põllusaadusi ausalt, ilma hinda vabandava veidra mahejututa. Saan aru, kui setoke või võroke kõnelevad, mis sellest, et seda keelt ise kõnelda ei mõista. Kuulan ja olen veidi kade, umbes nagu siis, kui näen millise uhkusega šotlased kannavad oma kilte.  Selles keeles palvetatakse, olgu esiisade hiites või jumalausku pühakodades. Selles keeles avaldatakse armastust ja väljendatakse viha. Öeldakse mida ise arvatakse ja kui vaja, seda mida teise arvamusest arvatakse. Saadetakse persse ja palutakse vabandust.            Mul on hirm. Hirm, et me rahvana eriarvamuste venituspingil ükskord lõhki oleme kistud. Katkirebitud ja sandistatud ning ka selles lõpptulemuses, üksteist süüdistavad verised käntsakad. Abitud, haletsusväärsed ja võõrastavad. Mul on nukker. Nukker, et me muutume päev päeva järel lõugavaks pööbliks gladiaatorite võitluse tribüünidel. Tõstame pöidla või suuname alla. “Laigime” või ei laigi kedagi endi seast, lootes ja uskudes sügavalt ainult sellesse, et me ise ei ole järgmine, keda “laigitakse” või ei laigita.          Urmas Ott oli ja jääb minu jaoks iidoliks ja eeskujuks, sest ta suutis “kuuendikule” planeedist tõestada, et oluline ei ole mitte see mida sa ütled, vaid see kuidas sa seda teed. Seda oskas Aarne Rannamäe ja seda oskab Vahur Kersna. Palun võtke kätte, otsige laiast netiavarusest või kust iganes ja kuulake, KUIDAS nad ütlevad. Peale seda uskuge, lööb tuba särama, sest te saate aru MIDA nad ütlevad. Ma ei võrdle end nende meestega, ma vaatan neile alt üles ja tahan olla nende moodi. Siis, ükskord kui Jumal tahab, on ehk olemas ka see Eesti – Eesti sõnaraamat, mille abil me omavahel uuesti suhtlema õpime.

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.